Ik denk dat mijn vergelijking die ik hier maak thuis hoort in deze sectie over vaccinslachtoffers.
news.googl...%2Fm%2F059j2
België 2021, volop vaccineren in mei, juni en juli om op reis te kunnen gaan.
Ziekehuisopnames in juli ca 250 per dag, augustus 700 tot 800 per dag.
De overlijdens blijven een beetje achter, en gaan pas de hoogte in in oktober en november.
Net dan wordt er geboosterd, tot januari.
Hier zie je de ziekenhuisopnames terug een nieuwe piek vormen, de sterfte volgt al snel met een stijging eind januari.
Nederland 2021, volop vaccineren in mei, juni en juli om op reis te kunnen gaan.
Ziekehuisopnames in juli ca 120 per dag, augustus 470 per dag.
De overlijdens stijgen meteen in augustus en september.
De IC ligt hier sneller vol dan in België vanwege de mindere capaciteit, dat zou een verklaring kunnen zijn voor dit verschijnsel.
Pas in december en januari wordt er snel nog geboosterd.
De ziekenhuisopnames dalen even maar gaan al snel terug de hoogte in.
Een piek in coronasterfte is hier niet te zien, maar de oversterfte wanneer je naar alle oorzaken samen kijkt gaat wel drastisch de hoogte in.
www.rivm.n...rs-nederland
Stand van zaken
In de week van 24 tot en met 30 maart 2022 was de totale sterfte in Nederland sterk verhoogd (sterfte binnen 2 weken gerapporteerd - rondom 97% gerapporteerd). In totaal zijn 3.447 sterfgevallen gemeld; gewoonlijk verwachten we in deze tijd van het jaar tussen de 2.780 en 3.109 sterfgevallen. De gemelde sterfte aan laboratoriumbevestigde COVID-19 was in diezelfde week 81. De sterfte was sterk verhoogd in de leeftijdsgroep 75 jaar en ouder. De sterfte was verhoogd in alle gecombineerde regio’s.