Nick Ferrari van radiozender LBC vroeg John, een medewerker van een vaccinatiecentrum in Manchester, hoeveel mensen er bij hem langskomen om een prik te halen. “Niet veel,” antwoordde John.
Hij zei dat er prikuitnodigingen waren verstuurd naar tienduizend mensen van 18 tot 30 jaar oud. Het vaccinatiecentrum werd vervolgens in gereedheid gebracht. Artsen en verpleegkundigen offerden hun vrije weekend op.
“Minder dan 200 mensen maakten een afspraak, waarvan er minder dan 100 kwamen opdagen. Het is ongelooflijk,” zei John tegen Ferrari. Dat is minder dan één procent.
Ik moet de hond uitlaten
De medewerker van de prikstraat besloot vervolgens een aantal mensen te bellen die een uitnodiging hadden gekregen. Hij wilde weten waarom ze geen afspraak hadden gemaakt. De antwoorden die hij kreeg varieerden van ‘ik weet niet waar het centrum is’, ‘er gaat geen bus naartoe’ en ‘ik moet overstappen’ tot ‘ik moet de hond uitlaten’, ‘ik moet de planten water geven’ en ‘ik heb waarschijnlijk al corona gehad’.
“Het is verbazingwekkend,” zei John, die al deze mensen ‘lui’ noemde. Ferrari zei vervolgens dat je niet zomaar alle mensen van 18 tot en met 29 jaar lui kunt noemen.