Lekker knallen met oud en nieuw? Vergeet het maar

01 nov 2021 17:49 - 01 nov 2021 17:50 #1
Ik ben zo klaar met dit zeikland

Knalvuurwerk en vuurpijlen zijn sinds een jaar taboe voor de consument. We mogen alleen nog kindervuurwerk en licht siervuurwerk afsteken. Dit zijn de regels.

Vuurwerk in vier categorieën
Toegestaan: kindervuurwerk (categorie F1)

- Trektouwtjes, sterretjes, confettibommen, knalerwten en dergelijke

- Kopen mag vanaf 12 jaar

- Afsteken mag het hele jaar

Toegestaan: siervuurwerk (categorie F2)

- Licht siervuurwerk, zoals cakes en grondbloemen

- Kopen mag vanaf 16 jaar

- Afsteken mag alleen rond de jaarwisseling

- Pas op: knalvuurwerk, single shots en vuurpijlen uit categorie F2 zijn verboden

Verboden: alle vuurwerk uit categorie F3 en F4

- F3-vuurwerk als knalstrengen en grote single shots

- F4-vuurwerk mag alleen worden gebruikt door professionals tijdens vuurwerkshows en dergelijke

Vuurwerkverbod per gemeente
Gemeenten kunnen zelf besluiten tot een algeheel vuurwerkverbod. Gemeenten als Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Haarlem stellen zo’n verbod in. Voor zover bekend zijn er in Drenthe en Groningen nog geen gemeenten die een algeheel vuurwerkverbod hebben aangekondigd.

Vuurwerkvrije zones
Gemeenten kunnen vuurwerkvrije zones instellen om de overlast te beperken in de omgeving van bijvoorbeeld ziekenhuizen, verzorgingshuizen en dierenparken. Check op de website van jouw gemeente of daar vuurwerkvrije zones gelden.

Vuurwerk kopen
Vuurwerk in categorie F2 (siervuurwerk) mag je alleen kopen op 29, 30 en 31 december. Vuurwerkverkopers zijn verplicht om gratis veiligheidsbrillen en aansteeklonten aan klanten mee te geven. Zij moeten ook uitleg geven over hoe je het vuurwerk veilig afsteekt. Je mag maximaal 25 kilogram vuurwerk in huis hebben.

Vuurwerk kopen op internet
Het is in Nederland verboden om vuurwerk per post te versturen of thuis te ontvangen. Je mag het wel online bestellen, maar je moet het afhalen bij een legaal verkooppunt.

Vuurwerk kopen in het buitenland
Dat mag uitsluitend op 29, 30 en 31 december en alleen als het vuurwerk voldoet aan de Nederlandse wet.

Vuurwerk afsteken
Kindervuurwerk mag je het hele jaar afsteken. Het overige toegestane vuurwerk mag je alleen afsteken op 31 december vanaf 18:00 uur ’s avonds tot 02:00 uur ’s nachts.

Carbid schieten
Er geldt geen landelijk verbod voor carbid schieten, maar de meeste gemeenten stellen er wel paal en perk aan. Gemeenten in het oosten en noorden van ons land wijzen vaak bepaalde locaties aan. Check bij jouw gemeente wat de regels zijn.

Inloggen

03 nov 2021 18:41 #2
"Ik ben zo klaar met dit zeikland"

Waarom ga je dan niet gewoon emigreren?

Inloggen

04 nov 2021 23:09 #3
Ook zo typisch dat veel gemeenten vorig jaar eerst hebben gewacht totdat handelaren weer massaal hadden ingekocht, om daarna dood leuk een verbod af te kondigen...
Voor veel handelaren was de vuurwerkverkoop de laatste kans om de schade nog enigzinds te beperken...

Inloggen

05 nov 2021 08:44 #4
Het is gewoon het persten van de bevolking.

Inloggen

05 nov 2021 08:47 #5

"Ik ben zo klaar met dit zeikland"

Waarom ga je dan niet gewoon emigreren?

Waarom ga jij niet gewoon lekker naar een schapenforum.

Inloggen

05 nov 2021 08:56 #6
Ja of een ander forum waar veel kneusjes komen.

Inloggen

05 nov 2021 09:55 #7
Kansloos, dat soort gasten

Inloggen

05 nov 2021 10:19 #8
Voor alles zijn er steeds meer regeltjes.
Neem nu, het begin van mijn frustratie zeg maar het glyfosaatherbicide van Monsanto.
Bayer kocht roundup op en heeft glyfosaatbestendige sojabonen.
Om geen glyfosaat meer bij te gebruiken maar als gewone bonen.
Kijk eens bij alles wat vegetarisch/veganistisch is in de supermarkt.
Steeds kom je soja tegen, waarvoor hele wouden gekapt worden on de VS, of dacht je dat dit enkel gebeurt in de Amazone?
Heb ik nog besteld toen begi dat jaar de schappen in België zelfs nog vol lagen.
De zending werd teruggestuurd wegens te gevaarlijk, en ik mijn eurotjes kwijt.
De verkoper krijgt het terug en verkoopt het nogmaals natuurlijk.
Zelfde voor aardappelen die ik zelf kweek.
Tegen doorgroeien was er een poeder dat decennia lang gebruikt werd.
Nu moet het residuloos zijn, en er bestaan nu produkten die je op de plant kan sproeien buiten.
Geen dure vernevelingsinstallatie nodig of niets.
Ja, maar daar moet je nu een spuitlicentie voor hebben, ook in Nederland hoor.
Ik sprak er eerst over met leveranciers bij jullie.
Jij gaat daar als particulier niet veel aan hebben werd er vaag geschreven.
Neen, wij moeten kleiner gaan wonen, en verharden mag je ook al niet, dan moet je gras zetten.
Geen groente want je mag dit product niet kopen, slecht voor het grondwater maar als je iemand met een spuitlicentie laat komen kan het geen kwaad.
Ja, want dan betaal je meer en dan gebeurt het minder of zo.
Er is niets wat ik kan bedenken en waar geen extra regeltjes voor zijn gemaakt.
Weten jullie iets wat je nog steeds kan of mag en waarvoor geen domme regeltjes voor werden/nog steeds worden geschreven? Ik ken er geen.

Inloggen

05 nov 2021 13:14 #9
Precies

Inloggen

10 nov 2021 23:19 #10
En weer iets wat uitkomt.

Inloggen

Mods: Lexie026RonaldGEERTVB

Favorieten

• Geen berichten om weer te geven.

Inloggen

Uit het archief....