file Psychopaten op topfuncties: 'Zelfde defecten als tbs'ers'

09 dec 2021 11:18 - 09 dec 2021 11:20 #1
Leiders die topposities bekleden bij bedrijven, politiek of overheid kunnen dezelfde psychopathische trekken vertonen als misdadigers. "Ze zijn net zo gewetenloos en antisociaal, ze zijn alleen slimmer."

Dat is de uitkomst van het onderzoek van Désiré Palmen (48) uit Kerkrade die op dit onderwerp promoveert aan de Open Universiteit in Heerlen.

Gewetenloos
"Psychopathische leiders genieten ervan om de baas te zijn over anderen. Ze hebben dezelfde defecten in de gewetensfunctie en emotionaliteit als criminelen met bijvoorbeeld een tbs-maatregel. Hij of zij is net zo antisociaal en gewetenloos", zo valt te lezen in het proefschrift dat Palmen medio december verdedigt.

Verhullen
Psychopathische personen die het tot CEO of leider weten te schoppen, onderscheiden zich echter wel van criminelen in detentie: "Ze kunnen beter plannen en vooruitdenken. Ook weten ze precies welke communicatietechnieken ze moeten inzetten om bij sollicitaties en ook daarna over te komen als een sterke en getalenteerde leider", aldus het onderzoek.

Boldness
Daarbij zou er ook een bepaalde zakelijke aantrekkelijkheid schuilgaan achter het profiel van de psychopathische leider. "Het is een combinatie van een groep van persoonlijkheidstrekken die samen boldness vormen. Dit is een combinatie van een zelfverzekerde uitstraling, stressbestendigheid en sociale dominantie."

Welzijn werknemers
Een dergelijk type dat de scepter zwaait bij een bedrijf of organisatie, is niet bepaald een meerwaarde voor het welzijn van het personeel. "Het heeft een negatieve invloed op het welzijn van medewerkers, de bedrijfsprestaties, het ethisch handelen en de financiële gezondheid van een organisatie of instelling."

Filteren
Palmen pleit in haar onderzoek daarom voor een screening voor belangrijke functies in het bedrijfsleven, politiek en overheid. "Eerder onderzoek wijst erop dat een psychopathische leider net zo egocentrisch, manipulatief en antisociaal is als de psychopathische persoon in de gevangenis, maar minder impulsief en nog beter in het bespelen van anderen."

Vier keer zoveel
Ze beroept zich daarbij op schattingen uit eerdere onderzoeken, die beschrijven dat er bijna vier keer zo veel psychopathische individuen in leiderschapsposities zijn te vinden dan dat psychopathie gemiddeld in de samenleving voorkomt: 3,9 procent ten opzichte van tussen de 0,6 procent tot 1,2 procent.

Assessment
Palmen, die zelf werkzaam is bij Hogeschool Avans, ontwikkelde daarom een model om de psychopathische kenmerken in kaart te brengen, het zogeheten PL-model. Dit model kan volgens haar als basis kan dienen om nieuwe assessments te ontwikkelen om psychopathie bij deze specifieke groep te meten.

Bron: www.1limbu...testarticles

Inloggen

09 dec 2021 11:44 #2
Past precies bij het profiel van die mongolen in Den Haag

Inloggen

09 dec 2021 23:57 #3
Ja klopt wel ongeveer.. Ben benieuwd naar het originele onderzoek van haar, of was dit het? Zou wel erg mager zijn deze kennis stond tien jaar geleden al in youtube filmpjes...

Jammer dat ze de andere onderzoeken niet bij naam noemt, had ze graag doorgelezen..

"Ze beroept zich daarbij op schattingen uit eerdere onderzoeken, die beschrijven dat er bijna vier keer zo veel psychopathische individuen in leiderschapsposities zijn te vinden dan dat psychopathie gemiddeld in de samenleving voorkomt: 3,9 procent ten opzichte van tussen de 0,6 procent tot 1,2 procent."

Zo komt bij mij dan de vraag onder welke mensen zijn deze onderzoeken gedaan en in welke omgeving.. Het kan zijn dat het een situatie is zoals 99% van de ondervraagde houdt van polls (deze test is afgenomen per poll) wat aan toont dat alleen de mensen die van polls houden de vraag hebben beantwoord waardoor er een vertekend beeld is ontstaan. Ook is er dan nog de vraag in hoeverre ze zich hebben gemengd met de test personen en gewoon in het algemeen hoe ze aan die data zijn gekomen.. Armere mensen (lees mensen zonder leiderschap positie) hebben wellicht geen geld voor het in de hand nemen van een psycholoog terwijl het in de zakenwereld vrij regulier is om een vertrouwenspersoon/psycholoog/psychiater in de hand te nemen.

Kan iemand ff geld overmaken zodat we dit kunnen testen in een neutrale setting? Het The third wave experiment en het Stanford prison experiment vertellen mij namelijk iets anders.. Namelijk dat de sado machts misbruikers pas ontwaken na het krijgen van legitiemheid van hun macht en dat leider posities vaak ook een psylogische tol hebben op de "handhavers/uitvoerders" wat zich uiten kan in misdadig gedrag.

Dan daarnaast zitten we natuurlijk nog met het feit.. Wat is misdadig en crimineel gedrag.. In mijn boekje is iemand pas crimineel als hij veroordeeld is.. En crimineel gedrag is wat in strijkt tegen de normen en waardes van de directe omgeving. Op dit moment zal ik ook vast wel een beetje crimineel gedrag vertonen omdat ik niet meer weten kan wat de regels nou zijn.

Dan daarnaast is TBS niet het tussen stapje naar echte gekkigheid? Ik had toen ik nog een tiener was een paar vriendjes.. Twee gasten die knettergek waren, molotov coctails gooien en mensen neersteken was oke in hun ogen, want ze hadden een bepaald doel. Veel vechten en zo. Gekkigheid.. de een heeft de ander veraden. De een had TBS de ander niet, maar ze deden het zelfde..

TBS is volgens mij zo opgezet dat men of een X aantal jaar gevangenis straf krijgt of zich zelf laat behandelen om zo herhaling te voorkomen/verminderen in de vorm van dus TBS. Vaak zijn dit mensen met een rot verleden, psychische problemen en zo voorts. Volgens mij is het bekendste TBS project Glen Mills.

Hier een quote over Glen Mills

"Alle dubieuze methodes van Glen Mills, een hele lijst, zijn in strijd met de wet. [...] De kiem van Glen Mills ligt bij een befaamde uitspraak van oud-premier Lubbers, die het tijdens een cda-partijbijeenkomst in 1993 had over het groeiende probleem van de jeugdcriminaliteit.Het tuig moest van de straat, 'in organisaties, in inrichtingen, in kampementen, hoe je het ook wilt organiseren'."

Mijn punt is is dat het artikel niet echt sterk is.. En te vaag is.. Dit is MBO niveau niet Uni.

Inloggen

10 dec 2021 00:08 - 10 dec 2021 00:12 #4
Hier een aanvulling, je kan het onderzoek alleen inzien na dat je een belachelijk bedrag maandelijks over gaat maken.. En ben je welkom om op 17 december naar haar lezing te komen.

www.nation...schrift.html

Ze zal dan ook live haar thesis verdedigen, let op het is dus een thesis.. Nog niet een synthesis! Die kan zich pas vormen nadat er een antithesis is gegeven. In de volksmond, het is een theorie.

Wel een super commerciele theorie in mijn nederige opinie. Ben erg benieuwd naar dat PL-model. 

Inloggen

11 dec 2021 21:56 #5
Geen onderzoeken voor nodig... Samen zweren in een complot tegen de mensheid door het faciliteren van een wereld wijde genocide mag toch hopelijk wel iets zwaarder wegen dan enkel TBS...
van: Dune

Inloggen

12 dec 2021 05:49 #6
Het is wel te hopen

Inloggen

Mods: Lexie026RonaldGEERTVB

Favorieten

• Geen berichten om weer te geven.

Inloggen

Uit het archief....

What's wrong with the world

Partner