Zijn wij ons echt van onze situatie bewust?
Het was anders al erg genoeg.
Mijn ouders bestelden in oktober een kookfornuis, Duits merk, fabriek in belgië.
Deze week word een ander merk geleverd, er staan 32 kookfornuizen in die winkel op de lijst, die maar niet geleverd worden.
Hebbel jullie noorderburen ook zo veel problemen?
eu.detroit...2/Importeurs van Londen naar Warschau zullen binnenkort te maken krijgen met hogere verzendkosten, langere vertragingen en een hindernisbaan van sancties om te navigeren, aangezien de steeds groter wordende aanval van Rusland op Oekraïne het vervoer van vracht tussen Europa en Azië bemoeilijkt.De invasie van president Vladimir Poetin en de vergeldingsacties die bedoeld zijn om de Russische economie te verlammen, zorgen voor nieuwe verstoringen in toeleveringsketens die nooit zijn hersteld van ongekende schokken veroorzaakt door de pandemie. Naast de verwoestende menselijke tol, bedreigt de oorlog hogere kosten voor brandstof, graan, industriële metalen en andere grondstoffen die worden gebruikt in in Azië gemaakte consumptiegoederen die op weg zijn naar Europa en daarbuiten.
Mediterranean Shipping Co. en AP Moller-Maersk, 's werelds grootste containervervoerders, hebben boekingen voor Russische vracht stopgezet, waarbij Maersk woensdag klanten waarschuwde: "Dit is een wereldwijde impact, en niet alleen beperkt tot de handel met Rusland." Geen goed signaal voor Europese economieën die al te maken hebben met energiepieken, producttekorten, verstopte havens en de hoogste inflatie sinds de invoering van de gemeenschappelijke munt meer dan twee decennia geleden.
"Er is nog steeds een aanzienlijke verstoring in de toeleveringsketen", zegt Jennifer Hillman, professor aan de Georgetown University en voormalig handelsfunctionaris van de VS. "Er wordt geprobeerd om veerkracht op te bouwen, maar dat zal tijd kosten. Nu Rusland Oekraïne binnenvalt, hebben we geen tijd."
Afgezien van hun export van grondstoffen, zijn Rusland en Oekraïne geen grote wereldwijde handelaren. Rusland is 's werelds 16e grootste goederenexporteur, geleid door aardolie, kolen en gas. Oekraïne staat op de 48e plaats, aangevoerd door transporten van graan en ijzererts, volgens gegevens uit 2020 van de Wereldhandelsorganisatie.
Maar ze bevinden zich langs een van 's werelds oudste handelsroutes, een die China heeft willen gebruiken voor zijn Belt-and-Road-initiatief en een route waar een groot deel van het luchtruim nu is beperkt. Ondertussen hebben containerschepen geen toegang tot Oekraïense havens en velen proberen die van Rusland te vermijden.
Momenteel is er weinig of geen extra zeevrachtcapaciteit om wereldwijd verhandelde goederen te vervoeren om zelfs maar een geïsoleerde, regionale schok op te vangen, zei Jan Hoffmann, hoofd handelslogistiek op de VN-conferentie over handel en ontwikkeling.
"Er zit geen speling in het systeem, dus alles dat schepen overal tegenhoudt, zal leiden tot minder capaciteit", zei Hoffmann.
Voor vracht tussen Azië naar Europa, laat dat het Russische spoorwegnetwerk - alleen achter de VS en China met zijn 54.000 mijl (87.000 kilometer) spoor - als een andere mogelijke optie.
Zowel Maersk als DB Schenker, de logistieke eenheid van de Duitse nationale spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, bieden intermodale diensten aan — over zee vanuit Azië en vervolgens over Russische spoorlijnen naar Europa — maar zelfs die krijgen te maken met nieuwe beperkingen en zorgen over sancties.
"Het uit de weg gaan van sancties is een belangrijk risico", zegt Peter Sand, hoofdanalist bij Xeneta, een analyseplatform voor de vrachtmarkt, in Oslo. "Dat betekent hogere prijzen voor bulkverzending, waardoor het duurder wordt om over de hele wereld te handelen en te verzenden."
Er is al anekdotisch bewijs van treinstoringen. De fabrikant van netwerkapparatuur, Zyxel Communications Corp., is gestopt met het vervoer per spoor van China naar Europa omdat het conflict een belangrijke landroute dreigt te verstoren.
Zyxel, een maker van routers en switches die wordt beheerd door Unizyx Holding Corp. uit Taiwan, heeft ongeveer drie dagen geleden de vracht stopgezet via de verbinding die wordt beheerd door China Railway, zei president Karsten Gewecke.
In Azië passen sommige internationale rederijen hun schema's aan en door het conflict is verstoring van de levering van goederen onvermijdelijk, aldus Gary Lau, voorzitter van de Hong Kong Association of Freight Forwarding and Logistics.
"Hoe langer de spanning duurt, hoe groter de impact op de hele Europese logistieke keten", zegt Lau.
Productieleiders zoals Ricky Chan, wiens in Hong Kong gevestigde bedrijf auto-onderdelen maakt, waaronder deurgrepen en spiegelkappen voor wereldwijde klanten, zeiden dat de crisis de transportbeperkingen kan vergroten waarmee het bedrijf al jongleerde voordat de crisis begon.
"Voor onze activiteiten in Europa kunnen we te maken krijgen met een langere doorlooptijd voor onze logistiek", zegt Chan, chief executive officer van Jing Mei Automotive, wiens productiefaciliteiten zijn gevestigd in Guangdong en Hebei.
Zelfs voordat de crisis begon, leken de logistieke beperkingen voor Chinese fabrikanten volgens Bloomberg Economics de ernstigste ooit. De Verenigde Naties schatten dat ongeveer 41% van de wereldwijde export afkomstig is uit Azië, waardoor het de fabrieksvloer van de wereldeconomie is.
"Dit is een moment waarop bedrijven hun toeleveringsketens niet langer als vanzelfsprekend beschouwen en consumenten de kosten en het ongemak beginnen te begrijpen om aan hun eisen te voldoen", zegt Chris Rogers, een toeleveringsketeneconoom bij Flexport Inc. in Londen.
Transporeon, een logistiek platform met kantoren in negen Europese hoofdsteden, zei dat een langdurige oorlog zou betekenen dat vluchten tussen het Verre Oosten en Europa via de VS zouden kunnen worden omgeleid, met meer vertragingen en kosten tot gevolg. De pijn zal vooral acuut zijn voor Britse importeurs, die meer zouden lijden dan die in andere Europese landen vanwege de beperkte capaciteit op vrachthubs.
Toch kunnen de verstoringen in luchtvracht minder zijn dan de omleidingen en congestie op de grond. Hoewel de gemiddelde vliegtijd in vergelijking met de voorgaande twee maanden gemiddeld met zo'n 3 tot 4% is toegenomen, komt dat volgens de gegevens van Flexport neer op slechts ongeveer 20 minuten vertraging. Op één route steeg de tijd met 8% of ongeveer 45 minuten.
"Dat is meer vliegtuigbrandstof, meer koolstofemissies en back-ups aan beide uiteinden op luchthavens in Azië en Europa", zei Rogers. "De ruwe conclusie is dat er een impact is, maar het is niet transformerend voor hoe luchtvracht werkt."