compress De redenen waarom je beter af bent zonder NAVO

12 mrt 2022 11:12 - 13 mrt 2022 12:07 #1
In de journaal komt steeds eenzijdige verslaggeving van Oekraïners die zeggen, van het Oekraïnse leger dat mededeelt, van Zelenski die zegt .....
Eenzijdige verslaggeving is nooit onpartijdig.
Partijdige verslaggeving is propaganda.
Daarom zie ik mij genoodzaakt de standpunten van pro Russen ook even openbaar te zetten in het 'westen'
Van dit polariserende west democratische westen wil ik vast geen deel van uitmaken.

'We zullen nooit meer teruggaan naar Oekraïne': DPR-jager gevangen gezet voor zijn opvattingen door Kiev praat met RT
Een interview met een pro-Russische DPR-militant uit Odessa

Nu de militaire operatie in Oekraïne plaatsvindt, zullen sommigen zich afvragen: hoe zal de lokale bevolking reageren? Acht jaar geleden was de algemene consensus dat de zuidelijke en oostelijke regio's pro-Russisch waren, maar toen begon het regime in Kiev op brute wijze activisten te onderdrukken die nauwere banden met Moskou wilden. Een agressieve oorlogspropagandacampagne werd gelanceerd tegen Rusland.

RT sprak hierover met Vladislav Dolgoshey, een activist uit Odessa die vier jaar in de gevangenis doorbracht nadat hij zonder enig bewijs werd beschuldigd van “pro-Russische subversieve activiteiten” . In 2019 werd hij vrijgelaten als onderdeel van een gevangenenruil. Na dit interview ging Vladislav als vrijwilliger naar het front en voegde hij zich bij de Volksmilitie van de Volksrepubliek Donetsk. 

– Wat was uw weg naar uw pro-Russische politieke opvattingen?

Ik zou mijn politieke opvattingen niet pro-Russisch willen noemen, ze zijn gewoon Russisch. U hebt pro-Russische opvattingen wanneer uw standpunt over bepaalde kwesties dat van Rusland als staat weerspiegelt. Ik beschouw mezelf als Russisch – etnisch, spiritueel, nationaal. Ja, ik ben geboren in een ander land, vreemd aan Rusland, maar dat zijn gewoon mijn omstandigheden. 

Mijn opvattingen werden gevormd door mijn omgeving. Odessa is nog steeds de meest Russische stad van Oekraïne. De Russische taal is absoluut overheersend, en zelfs Oekraïense nationalisten klagen dat wanneer een Oekraïner naar Odessa komt, ze Russisch beginnen te spreken. En de bewoners zijn erg beschermend over hun Odessa-identiteit. Dat vergemakkelijkt de assimilatie. 

Ook mijn opvoeding speelde een rol. Mijn vader was een pro-Russische politicus, maar tot zijn verdienste heeft hij me nooit een van zijn opvattingen opgelegd, alleen aanbevolen om boeken te lezen. Ik las boeken die zijn geschreven door Oekraïense, Poolse en Russische historici. 

— Hoe reageerde de Russische beweging in Odessa op de Euromaidan-gebeurtenissen?

De situatie was niet geweldig voor ons in 2014. President Janoekovitsj hield niet zo van de Russische beweging, en dit was zijn houding tegenover zowel nationalisten als orthodoxe activisten. Desondanks namen elk jaar meer en meer mensen deel aan onze evenementen. En dit waren zeer diverse groepen – nationalisten, orthodoxe christenen, linksen, allemaal verenigd door één idee – hun Russische identiteit. 

Onze reactie op de Euromaidan-gebeurtenissen was vanaf het begin negatief. Allereerst wisten we wie erachter zat. We begrepen tot welke kant Euromaidan zich wendde en wisten zeker dat het Westen niet de politieke gemeenschap was waartoe we wilden behoren.

We begonnen in februari milities te vormen, maar we waren te laat. Maidan was al gebeurd, het had zijn moordcommando's en geld. We handelden snel, zoals in dat gezegde over Russen die de tijd nemen om zich op iets voor te bereiden, maar dan snel handelen. Maar we waren nog steeds niet voorbereid op wat zou komen. Russen zijn aardige mensen. We hadden geen idee dat zoiets als de tragische gebeurtenissen van 2 mei echt konden gebeuren. (Oekraïense nationalisten vermoordden 50 pro-Russische demonstranten in het Vakbondshuis tijdens de protesten. Vladimir Poetin beloofde de daders te vinden en te straffen in zijn toespraak van 21 februari – RT. )

De leiders bleven zeggen dat het een vreedzaam protest was, alleen mensen die hun rechten verdedigden en voor democratie vochten. Maar als het Westen eenmaal komt, kan er geen democratie meer zijn. Alle pro-westerse revoluties gingen niet over democratie – hun doel was om een ​​corrupt systeem van koloniale controle te creëren. Democratie is iets dat het Westen alleen voor zichzelf wil. En het Westen maakte van Oekraïne een onstabiele structuur die kwetsbaar is voor invloeden van buitenaf.  

- Wat is er veranderd na de tragedie van 2 mei?

Er waren enkele legale politieke activiteiten toegestaan ​​door het regime van Kiev. Ze werden uitgevoerd door oude mensen met communistische en religieuze opvattingen. Maar Oekraïense radicalen hadden het lef om zelfs deze oma's en opa's aan te vallen. Veel gezonde sterke mannen gingen naar de frontlinie, naar de Donbass. Natuurlijk heeft niet iedereen het gehaald. 100-150 gevangenen zouden tegelijkertijd in de Odessa-gevangenis worden opgesloten - deze mensen werden gearresteerd terwijl ze probeerden hun weg naar de Donbass te vinden. 

Er waren ook ondergrondse groepen actief in Odessa en de regio Odessa. De aanklacht tegen mij – en ik wil benadrukken dat de aanklachten nooit zijn bewezen – zei dat de vermeende sabotage-eenheid onder mijn bevel terroristische aanslagen en sabotage-activiteiten heeft gepleegd in verschillende regio's in het zuidoosten van Oekraïne. De ondergrondse beweging bestond ongeveer 18 maanden, bezig met deze onzichtbare strijd. Geloof me als ik zeg dat 18 maanden echt een lange tijd is voor een ondergrondse beweging zonder ervaring, geen bases en geen middelen. 

– Waarom zijn er in andere steden in het zuidoosten van het land geen tragedies geweest die vergelijkbaar zijn met die in Odessa?

Je moet begrijpen dat Odessa een bolwerk was van het pro-Russische sentiment in Oekraïne. We hebben er altijd veel over gezegd, en zelfs nu zijn onze mensen niet blij met de Oekraïense regering. Er gaan geruchten dat de huidige burgemeester van Odessa, Gennady Trukhanov, een Russisch paspoort heeft en eigenlijk pro-Russische opvattingen heeft. Ik denk niet dat deze geruchten waar zijn, hoewel Trukhanov niet lang voor 2 mei een toespraak hield op het Kulikovo-paalplein. Dus in deze periode, tussen de Euromaidan-winst en de tragedie, stond hij aan onze kant. Daarna maakte hij een U-bocht, wat vrij typerend is voor politici.

Bovendien weten niet veel mensen dat ze ook in andere Oekraïense steden geweld gebruikten om pro-Russische bewegingen te verpletteren. Neem Zjitomir. Daar gebeurde natuurlijk niets zoals 2 mei, maar Zhitomir is Odessa niet - het ligt dichter bij het westelijke deel van het land. Het was slecht in Charkov, en in Nikolajev staken ze een geïmproviseerd kamp in brand. Maar het was niet op camera en de media brachten er geen verslag van uit, hoewel het een echte strijd was, een straatoorlog en er waren slachtoffers.

Om je een beter idee te geven van wat er gebeurde, kan ik je vertellen dat een Euromaidan-aanhanger die later deel ging uitmaken van het Azov-bataljon (verboden in de Russische Federatie) beweerde dat zelfs de oorlog minder eng was dan Charkov in 2014. Je hebt nooit geweten uit welke richting je geraakt kon worden, je was altijd op zoek naar een sluipaanval. Zo was het ook in Odessa. We hadden een letterlijke oorlog in de straten, met auto's en huizen in brand gestoken. Er werden mensen vermoord, sommigen werden vermist. Dat was de burgeroorlog - het was toen.

— Dus waarom slaagden de ideeën van de 'Russische lente' er in 2014 niet in om te zegevieren in het grootste deel van het Oekraïense zuidoosten?

Ze faalden niet in 2014. De 'Russische lente' eindigde in 2015, na Minsk II. Tot dan toe waren honderden en duizenden mensen politiek actief en betrokken bij de ondergrondse beweging in Odessa en andere plaatsen, ook al waren er geen militaire vijandelijkheden en geen frontlinies. Het is duidelijk als je kijkt naar het enorme aantal politieke gevangenen in Oekraïne dat later werd verwisseld voor krijgsgevangenen. 

Waarom kwamen de frontlinies uiteindelijk in Donetsk en niet in Odessa of Nikolajev? Eenvoudig - het draait allemaal om de locatie. Gelukkig voor Donetsk kan Rusland het van water, energie en humanitaire hulp voorzien. Vrijwilligers hadden ook geen moeite om daar te komen. Dit was niet het geval voor Odessa. Ja, we zijn dicht bij het pro-Russische Transnistrië, maar het ontbrak aan de middelen om de regio Odessa te ondersteunen. De lokale militie zou geen schijn van kans hebben gemaakt. 

Toch had een fulltime opstand kunnen plaatsvinden. We bestormden en namen toch het gebouw van de regionale autoriteiten in beslag - net als in Donetsk en Lugansk. Maar onze 'wijze' politici – die pro-Russisch zijn, maar niet Russisch – zeiden ons te vertrekken en het SBU-hoofdkwartier niet te bestormen en provocaties te vermijden. Ik zal geen commentaar geven op hoe pro-Russisch ik persoonlijk denk dat ze zijn.

Laten we ons dus voorstellen dat Odessa in de voetsporen van Donetsk was getreden. De regio Odessa zou zijn afgesneden en zonder water- of energievoorziening zijn achtergebleven. Het zou gewoon onmogelijk zijn om deze problemen op te lossen. Dat is de reden waarom de opstand niet plaatsvond, ook al werd er een poging gedaan. Dat is de reden waarom sommige inwoners van Odessa naar de Krim gingen toen de Krim-lente begon, en vervolgens naar de Donbass. Ze gingen overal waar gewapend verzet was. Ze wilden vechten. Niet iedereen is geschikt voor heimelijke ondergrondse activiteiten.

— Veel Russisch sprekende inwoners van het zuidoosten van Oekraïne (voornamelijk siloviki – wetshandhavers en veiligheidsagenten) steunden de Euromaidan. Is het mogelijk dat ze de dreiging niet hebben gezien?

Oekraïense siloviki zijn ambtenaren. Ze zijn volledig verstoken van persoonlijke politieke opvattingen. Ze praten over hun liefde voor Rusland als ze in hun eigen keuken wodka drinken met vrienden. En tussen haakjes, we hebben enkele van deze mensen, Oekraïense siloviki, gearresteerd, gevangengenomen en ontslagen uit de dienst gezien voor de dingen die ze thuis hadden gezegd. Maar de meesten van hen waren gewoon niet geïnteresseerd in politiek. Het maakte hen niet uit wie er aan de macht was. En ze realiseerden zich dat er voor de meesten van hen niets zou veranderen - ze zouden door de staat hetzelfde worden behandeld als voorheen. En ze hadden gelijk: slechts een jaar later onderdrukten de Oekraïense siloviki een nieuw Maidan-protest.

- Zijn de Donbass-republieken echt vastbesloten om te vechten voor de keuze die ze in 2014 tot het laatst hebben gemaakt?

Ik geloof dat de mensen van de Donbass absoluut vastbesloten zijn om dat te doen. Acht jaar lang hebben we geleefd met de verwachting dat er elk moment een oorlog kan uitbreken. Sommige mensen verwachten misschien vrede of de uitvoering van de akkoorden van Minsk. Maar de meerderheid verwachtte oorlog, die de Oekraïense kwestie voor eens en voor altijd zou oplossen. Als mensen in Donetsk zeggen dat er oorlog komt, zeggen ze dat meestal met een glimlach. Ze zijn niet bang, er is geen paniek. Oorlog is er al acht jaar en het kan ze niet schelen of het een beetje (of zelfs meer dan een beetje) intensiveert. Deze mensen zijn er vast van overtuigd dat hereniging met Rusland hun ultieme historische missie is en dat ze erdoorheen zullen komen.

– Hoe denkt u dat de Russische strijdkrachten of pro-Russische milities zullen worden ontmoet in de zuidoostelijke regio's van Oekraïne en Odessa?

Laat me je een historische anekdote vertellen die teruggaat tot de tijd van de Russische Burgeroorlog. Toen de geallieerde troepen van de Triple Entente zich terugtrokken uit Odessa, begroetten lokale bewoners zowel de Witten als de Rodelen met bloemen. Zie je, de mensen van Odessa maken deel uit van de Russische natie – ze hebben Russische wortels in zich. Ik ben er absoluut zeker van dat de lokale bevolking alle Russische troepen met bloemen zal begroeten. Bovendien ben ik er zeker van dat de mannen van de Donbass hun steun zullen betuigen door de SBU te saboteren, door aanvallen in de achterhoede van de vijand uit te voeren. En dit zou het meest gewaardeerd worden.

— Is een pro-Russische politieke beweging mogelijk in een onafhankelijk Oekraïne?

Echt niet. Alle opinieleiders en degenen die de Russische opstand in 2014 leidden, zijn ofwel dood ofwel in Donetsk en Rusland. Er zijn ook geen pro-Russische politieke krachten meer in Oekraïne. Maar vóór 2014 hadden we het Russische blok op de Krim en het Rodina-feest in Odessa. Er zijn natuurlijk nog enkele lokale, gedecentraliseerde politieke groeperingen. Maar de Oekraïense autoriteiten zullen nooit een grootschalige politieke beweging toestaan.

– We hebben de afgelopen acht jaar een massaal optreden tegen pro-Russische activisten gezien, evenals pogingen tot Oekraïnisering in de zuidoostelijke regio's van Oekraïne. Kunnen we het zelfs hebben over de Russische nationale identiteit die in die delen van Oekraïne is achtergebleven?

Zie je, de overgrote meerderheid van de huidige inwoners van Oekraïne en Rusland, of in ieder geval hun ouders, zijn geboren in de Sovjet-Unie. En u weet dat de Russische nationale identiteit in dat land nooit werd getoond. Bovendien zou de USSR nooit concurreren met het moderne Oekraïne in termen van propaganda-effectiviteit en het opleggen van politieke opvattingen aan haar burgers. Maar de Russische nationale identiteit heeft ondanks dit alles overleefd.

Russische mensen zullen altijd Russisch blijven. Er zullen natuurlijk verraders zijn. Er zijn er altijd. Maar de meerderheid van de mensen, het zout der aarde, zal Russisch blijven, hoeveel Oekraïense propaganda er ook over hen wordt uitgegoten. Helaas kun je in het huidige Oekraïne alleen Russisch zijn totdat de staat kennis van je neemt.

— Is er ooit een kans geweest dat Oekraïne de akkoorden van Minsk nakomt?

Er zijn twee ernstige fouten gemaakt in de geschiedenis van de twee republieken. De eerste werd gemaakt in 2015, toen Oekraïne overduidelijk maakte dat het zich niet aan de Minsk-akkoorden zou houden. Toen hadden we moeten toeslaan. De akkoorden van Minsk dienden in feite als een daad van de capitulatie van Oekraïne. Het is zo jammer dat we die kans om door te drukken hebben gemist. De tweede fout was te geloven dat Oekraïne ooit zou instemmen met een vredesverdrag met de Donbass. Het Westen zou nooit stoppen Oekraïne naar een oorlog te duwen.

En vanuit het oogpunt van de Donbass kan ik u verzekeren dat niemand daar ooit zal vragen om teruggenomen te worden door Oekraïne. Het is niet daarvoor dat het bloed en het zweet van de Donbass-mensen acht jaar lang is vergoten in pogingen om hun keuze te verdedigen. Misschien zouden sommige mensen daar acht jaar geleden mee hebben ingestemd, maar nu niet. We hebben een andere mentaliteit, ziet u, maar er was een band die ons aan dat land bond. Een band die verbroken is. 

Door  Dmitry Plotnikov , een politiek journalist die de geschiedenis en actuele gebeurtenissen van ex-Sovjetstaten verkent

Inloggen

13 mrt 2022 12:10 - 13 mrt 2022 12:12 #2
Servië maakt haar standpunt duidelijk.
Wie herinnert zich nog het bombardement op Belgrado, burgerdoelwitten en clusterbommen?

Operatie Allied Force

De Operatie Allied Force was een militaire operatie van de NAVO tegen de Federale Republiek Joegoslavië tijdens de Kosovo-oorlog. Deze duurde van 23 maart tot 10 juni 1999 waarbij zowel militaire als civiele doelen zoals bruggen en gebouwen werden gebombardeerd. Hierbij werden onder meer clusterbommen gebruikt. Daarbij vielen in totaal tussen de 500 en de 570 burgerslachtoffers.

nl.wikiped...Allied_Force

Moeilijk te geloven dat de gewone burger het westen beter vind dan de rest van de wereld.De Servische president Aleksandar Vucic zegt dat zijn land beter af is zonder de NAVO, die in 1999 een 'agressie' tegen de natie voerde toen het deel uitmaakte van Joegoslavië, waarbij kinderen en burgers werden gedood. Hij benadrukte dat het Servische leger in staat is het land op eigen kracht te beschermen.Vucic maakte de opmerking tijdens een campagnebijeenkomst in Busije op zaterdag. De overwegend gevluchte buitenwijk van Belgrado werd de thuisbasis van Serviërs die het Servische Krajina, een inmiddels ter ziele gegane zelfverklaarde republiek in Kroatië, ontvluchtten als gevolg van het Kroatische militaire offensief in het midden van de jaren negentig.“Sommigen zeggen dat we lid moeten worden van de NAVO, en ik zeg dat we een prachtig land hebben, het mooiste ter wereld, en daarom moeten we het alleen houden, en zijn lucht en zijn vrijheid verdedigen! Daarom is ons leger het sterkste', zei Vucic,  geciteerd  door de Servische media."Wat de NAVO betreft, is samenwerking altijd goed, en het is leuk om te vergeven, maar we mogen niet vergeten", voegde de president eraan toe. Vervolgens herinnerde hij zich de namen van Servische kinderen die waren omgekomen tijdens de NAVO-bombardementen op Joegoslavië.

Niet ver hiervandaan hebben ze Milica Rakic ​​vermoord. Binnenkort vieren we de verjaardag van de agressie. En we zullen niet aarzelen om het agressie te noemen, en geen interventie of campagne 

Milica Rakic was three years old when she was killed by a cluster munition in her home in the Belgrade suburb of Batajnica on April 17, 1999 as NATO targeted a nearby military base.After Russia launched its offensive on Ukraine on February 24, Serbia’s breakaway region of Kosovo urged NATO to  streamline  its accession to the bloc, even though four of the alliance’s members do not recognize it as an independent state. Belgrade has taken a neutral stance towards the ongoing Russia-Ukraine military conflict. On Friday, Vucic  vowed  to punish Serbs seeking to go to Ukraine to fight for either side. 

Inloggen

19 mrt 2022 13:58 #3
Is Zelenski een puppet (pinoccio) van administratie Biden en Johnson?

Loekasjenka sprak deze mening uit in een interview met de Japanse TBS, waarvan de video is geplaatst op het YouTube-kanaal van het Wit-Russische TV News Agency .

"Over het algemeen heeft Zelensky twee telefoons op zijn bureau... satellietcommunicatie met (Amerikaanse president) Biden en de Britse premier Johnson... We hebben één signaal nodig van de VN, Amerika, het Westen aan de Oekraïense leiders. Een sterk signaal om dit conflict te beëindigen En tegen de avond zal het voorbij zijn”, zei hij.

De Wit-Russische leider benadrukte echter dat het voor het Westen niet winstgevend is om dit conflict te beëindigen, dus een dergelijke oproep zal niet komen.

Читайте больше на www.pravda...skii_baiden/

Inloggen

Mods: Lexie026RonaldGEERTVB

Favorieten

• Geen berichten om weer te geven.

Inloggen

Uit het archief....

What's wrong with the world

Partner

Laatste bezoekers

Laatste bezoekers