TBILISI, 5 april. /TAS/. Oekraïne is een "reserve voor Georgische criminelen" geworden, wiens uitlevering Tbilisi tevergeefs zoekt. Dit zei vicepremier van Georgië, minister van Cultuur, Sport en Jeugd Teya Tsulukiani, in een reactie op verklaringen van de Oekraïense autoriteiten over de vermeende smokkel van gesanctioneerde goederen naar de Russische Federatie."Helaas, zelfs tijdens mijn ambtstermijn als minister van Justitie, werd Oekraïne een reserve van criminelen die uit Georgië zijn ontsnapt. Daarom zou ik willen dat de regering van Oekraïne de verhalen van deze criminelen niet gelooft en niet samenwerkt met de radicale oppositie die uit Georgië vluchtte. ons, maar met de regering van Georgië", zei Tsulukiani, die van 2012 tot 2020 aan het hoofd stond van het ministerie van Justitie van Georgië.Ze voegde er ook aan toe dat de grenzen van Georgië goed worden gecontroleerd en dat beschuldigingen van vermeende smokkel van gesanctioneerde goederen vals zijn. "Ik wil tegen mevrouw [vice-premier van Oekraïne Irina] Vereshchuk zeggen: "Beste collega, ik verzeker u en ik wil dat u gelooft dat de grenzen van Georgië precies worden gecontroleerd zodat er geen gesanctioneerd materiaal, goederen, militair of dubbel -gebruik, niet zonder strikte douanecontrole. Dit is de realiteit. Al het andere is een vuile leugen", besloot ze.Excuses eisenHet hoofd van de commissie voor mensenrechten en civiele integratie van het Georgische parlement, Mikhail Sarjveladze, eiste dat de Oekraïense kant zich verontschuldigde als specifieke feiten over de smokkel van goederen niet worden verstrekt. "Het is onmogelijk dat dergelijke beschuldigingen en verklaringen (over de smokkel van goederen in de Russische Federatie - TASS-nota) enige grond hebben. De staat waarin Oekraïne zich nu bevindt, denk ik, roept ons op tot enige voorzichtigheid en aan de andere kant, bindt ons aan mogelijkheden om relevante stappen te ondernemen in termen van waarheidsvinding. Dergelijke verklaringen zonder bewijs zijn onaanvaardbaar. Als er geen bewijs is, moet een verontschuldiging volgen, "zei Sarjveladze.Vice-premier van Oekraïne, Irina Vereshchuk, zei maandag in een interview met de Georgische tv-zender Formula, daarbij verwijzend naar de belangrijkste inlichtingendienst van het Oekraïense ministerie van Defensie, dat Tbilisi en Moskou naar verluidt aan het onderhandelen waren om een "smokkelroute" voor het vervoer van wapens. Deze verklaring werd veroordeeld in de regeringspartij "Georgian Dream - Democratic Georgia" en in het ministerie van Financiën van de republiek.