Sommige mensen zijn tijdens de pandemie begonnen met het bakken van brood. Gary Shteyngart schreef in plaats daarvan een roman.
Our Country Friends gaat over acht vrienden die de COVID-pandemie uitzitten in het landhuis van een in Rusland geboren Amerikaanse schrijver."Dit was een soort van mijn pandemieproject", zegt Shteyngart. "Ik wilde een boek schrijven over vriendschap."De roman weerspiegelt Shteyngart's eigen pandemie-ervaring, waarin hij met zijn vrouw, zijn kind en twee goede vrienden in de staat New York neerplofte.De Hudson Valley in New York heeft een bijzondere betekenis voor Shteyngart. Hij groeide op als kind van Sovjet-immigranten in Queens, NY, worstelde om de taal te leren en werd meedogenloos gepest. Af en toe verliet zijn familie de stad om een bungalowgemeenschap van andere Russische immigranten in de staat te bezoeken, en dan voelde hij zich thuis."Voor mij zijn upstate en kleine upstate-hutten een soort heilige graal", zegt Shteyngart. "Het is wanneer ik mijn ogen sluit en denk aan iets dat mooi en veilig is."
INTERVIEWS MET AUTEURS
Gary Shteyngart: 'Liefde' vinden in een sombere toekomst
In de roman zijn de vrienden die tijdens de pandemie samen hun toevlucht zoeken verwikkeld in drama. Er zijn rendez-vous, verraad en een campagne op sociale media waarbij een beroemd lid van de groep wordt vernietigd. In het echte leven was Shteyngart's ervaring in een pandemische pod om andere redenen krachtig."Ik had bijna het gevoel dat dit de reden was waarom ik naar Amerika kwam op een manier om groepen vrienden zoals deze te maken", zegt hij. "Als kind hoorde ik er niet bij, maar als volwassene, of als jonge volwassene, [vond ik] de groepen die me het gevoel zouden geven dat ik hier thuishoor, alsof ik een Amerikaan ben."
Hoogtepunten van het interview
Vergroot deze afbeelding
Pinguïn Willekeurig Huis
Over hoe de pandemie en de politieke crisis hem deden denken aan zijn jeugd in de Sovjet-UnieIk zou zeggen dat de pandemie in zekere zin voor mij als normaal aanvoelde, omdat ik zo ingesnoerd was om het ergste te verwachten dat toen zowel de pandemie als de politieke crisis die Amerika rond die tijd overviel, toen beide dingen samenkwamen, ik dacht: "Oh, ik ben thuis, ik ben terug!" ...Voordat ik
Our Country Friends schreef, dat zich afspeelt tijdens de pandemie, werkte ik aan een grappige, dystopische roman over een toekomst waarin de helft van Manhattan is ingehaald door de New York University, NYU, en nu wordt gerund als dit soort gigantische stadstaat op zich. Het was grappig, maar toen de pandemie en de politieke crisis samenvielen, begon ik te denken: Oh mijn God, er is een veel ergere tragedie dan deze door de NYU gedomineerde toekomst, en ik begon na te denken over wat het betekende om te leven tijdens de pandemie, die me, zoals ik al zei, heel vertrouwd aanvoelde.
Over de veranderingen die mensen hebben aangebracht tijdens de pandemieIk denk dat we onszelf probeerden te beschermen tegen de pandemie, maar we probeerden ook te ontdekken wie we waren, zowel als individuen als als groepen.Gary ShteyngartIk denk dat deze pandemie mensen ertoe heeft aangezet hun leven te heroverwegen. Ik ken zoveel mensen die van loopbaan zijn veranderd, die hun opvatting over zichzelf en soms hun opvatting over zichzelf in relatie tot hun vrienden hebben veranderd. Ik zie dit en hoor er de hele tijd over. Ik denk dat we onszelf probeerden te beschermen tegen de pandemie, maar we probeerden ook te ontdekken wie we waren, zowel als individuen als als groepen.
Over waarom veel van de personages in het boek immigranten zijnDit is een heel erg "schrijf wat je weet"-scenario. Mijn vrouw is de dochter van immigranten. Mijn mentor, de Koreaans-Amerikaanse schrijver
Chang-Rae Lee
, is geboren in Seoul. En ik zou zeggen dat in ieder geval veel meer dan de helft van mijn vrienden ook een immigrantenachtergrond hebben, ongeveer dezelfde soort mensen die dit boek bevolken: Koreaanse Amerikanen, Gujarati-Amerikanen, andere mensen van het subcontinent. Dus zes van de acht personages zijn niet in de Verenigde Staten geboren, en ik denk dat dat een afspiegeling is van het leven waarin ik leef. En ik denk dat het een soort nieuw soort roman is voor mensen die niet in gemeenschappen wonen die overwegend autochtone, blanke Amerikaan.
Over hoe de pijn die hij leed als gevolg van een mislukte besnijdenis die hij op 7-jarige leeftijd had, de toon van zijn roman beïnvloeddeDe operatie is vanaf het begin mislukt. Ik heb een maand last gehad van infectie. Jarenlang deed het pijn om te plassen, en vorig jaar behoorlijk wat later vorig jaar, midden in de pandemie, tegen augustus/september, zonder er al te heftig over te worden, kwamen de fouten van de operatie terug en kreeg ik uiteindelijk een tweede operatie waarbij een zenuw in dat zeer gevoelige gebied werd afgesneden. ... Maar wat er gebeurde, was dat ik ongeveer een half jaar lang ongelofelijk veel pijn had, zo niet meer, en ik zag misschien 20 verschillende artsen, waaronder natuurlijk urologen, maar ook hypnotiseurs en psychiaters en plastisch chirurgen. Maar door al die pijn heen begon ik gek te worden omdat sommige van de voorgeschreven medicijnen hallucinaties veroorzaakten, een mentaal onevenwicht. En ondertussen probeerde ik mijn boek af te maken. Ik ging eindigen
Onze landvrienden . ...
INTERVIEWS MET AUTEURS
'Je kunt niet zo harig zijn' en andere levenslessen van Gary Shteyngart
Er zullen geen mislukte besnijdenissen zijn in deze roman, dat kan ik nu garanderen, maar in het midden van dat alles begon de toon van het boek, denk ik, een beetje te veranderen. De humor blijft hopelijk de rest van het hele boek, maar ongeveer een kwart tegen het einde denk ik dat de pijn en de gevoelens van mentale ineenstorting, grenzend aan zelfmoordgevoelens, omdat de pijn zo groot was en ik nog nooit iets heb gevoeld zoals dat eerder in mijn leven, dat alles begon het boek te infecteren en ik denk dat het de uitkomst ook een beetje beïnvloedde.
Over hoe nepnieuws in Amerika hem doet denken aan de Sovjet-UnieHet doel van de media en de Sovjet-Unie was om je te laten geloven wat voor je eigen ogen duidelijk onwaar was, en Orwell schreef daar prachtig over in
1984 en in andere boeken. En ik denk dat wanneer je bepaalde kanalen in de Verenigde Staten aanzet, het zowel voor de personen die de leugen uitspreken duidelijk is dat hij of zij liegt, en dan is het gewoon een kwestie van het publiek trainen om die leugen ook te geloven. Dus voor mij dacht ik altijd dat uiteindelijk, na 1991, na de ineenstorting van het communisme in de Sovjet-Unie, Rusland steeds meer op Amerika zou gaan lijken, een democratie zou ontwikkelen, de rechtsstaat. Maar ... Amerika werd meer en meer zoals Rusland, denk ik, in de afgelopen vier of vijf jaar, [is het] een land geworden waar je niet echt kunt geloven wat je hoort en wat je ziet.
Sam Briger en Kayla Lattimore produceerden en bewerkten de audio van dit interview. Bridget Bentz, Molly Seavy-Nesper en Petra Mayer hebben het aangepast voor het web.