Het normale dat nooit was

Veel mensen zouden graag terug willen naar de ‘normale’ wereld van vorig jaar; de ‘normale’ wereld waarin het wild geen enkele rol speelde, waarin volledige, ondergeschikte afhankelijkheid van instellingen een voorwaarde was voor alle productieve activiteit, waarin kinderen de eerste vijftien jaar van hun leven opgesloten zaten in een kleine, lelijke kamer met volwassenen betaald om hen te dwingen dingen te doen die ze niet willen doen, waarbij een piepkleine technicolor bubbel van overtolligheid op een wereldwijde fabriek van onuitsprekelijke ellende dreef die een leven van zinloze vervreemdende activiteit vereiste, ‘werk’ genaamd, genoeg vrijheid om de lelijke artefacten te consumeren die je je hele leven op een hatelijke manier hebt gemaakt, waarin liefde helemaal geen betekenisvolle rol speelde, of waarheid of schoonheid. Deze wereld van brute lelijkheid, totaal en volkomen immuun voor kwaliteit en cultuur, bestaande uit ellendige mensen die zo leeg waren van vreugde, zo afgesneden van de menselijke natuur, zo volledig gedomesticeerd, dat ze veertig jaar lang de berg van uitwerpselen opkruipen die ‘carrière’ wordt genoemd of passief het centraal toegediende verdovende middel consumeren dat ‘plezier’ wordt ergens zinvol. Dit was ‘normaal’.

Door: Erich brink

Het is waar, nu de wereld is veranderd in een afgesloten supermax waarin we verondersteld worden alleen met elkaar in wisselwerking te staan ​​via centraal gestuurde viddy-schermen, dat wat we nog over hadden van cultuur, vrijheid, gevoel voor menselijk leven en, voor de armen is het vermogen om nog een paar ongemakkelijke momenten met de vingernagels vast te houden aan de schaduw van het leven allemaal volledig gedoofd of staat op het punt te worden gedoofd; en het is waar dat de grotendeels Huxleyaanse dystopie waarin we een paar maanden geleden leefden, zijn masker afneemt om een ​​grotendeels Orwelliaanse dystopie te onthullen; het is zeker waar dat degenen die dit alles hebben toegestaan ​​en blijven toestaan, onderdanige lafaards zijn; en het is waar dat dit alles verschrikkelijk is. Maar het is niet waar dat het leven in 2019 normaal was, en het is ook niet waar dat we terug moeten naar deze ‘normale’ wereld.

Omdat het niet normaal is om in een wereld van betonnen kubussen te leven die vol is met aansporingen om producten te kopen die je vergiftigen. Het is niet normaal om samen te persen in een enorme gedroogde massa om passief een centraal beheerd hyperstimulerend spektakel te consumeren. Het is niet normaal om niets met de natuur te maken te hebben buiten een paar dagen slenteren door een park. Het is niet normaal om niets met je buren te maken te hebben, ver van je familie te wonen, in feite ver van alles wat je nodig hebt, alleen in staat om ze te bereiken door langzaam, vermoeiend te kruipen langs vergiftigde steegjes die vastzitten in een kleine metalen doos. En het is niet normaal om voor al uw behoeften te worden gedwongen tot totale gedomesticeerde afhankelijkheid van een immens technocratisch systeem; voor uw voedsel, uw gezondheid, uw veiligheid, voor het onderhoud van uw woning en voor de stabiliteit van uw geest.

Deze dingen zijn niet normaal. Ze zijn abnormaal. Ze zijn onnatuurlijk, onwerkelijk en krankzinnig, niet minder omdat ze bestaan ​​in een postmoderne wereld die enorme moeite doet om haar burgers ervan te overtuigen dat er echt niet zoiets bestaat als normaliteit, of natuur, of realiteit of gezond verstand; dat deze dingen subjectieve illusies zijn. Ze zijn echt en ze zijn bijna volledig afwezig geweest in het ‘moderne’ menselijke leven, niet slechts gedurende een jaar (sinds het begin van de lockdown), niet slechts gedurende veertig jaar (sinds het begin van het laat-stadium kapitalisme), niet alleen voor een vierhonderd jaar (sinds het begin van het kapitalisme), maar gedurende tienduizend jaar; sinds het begin van de beschaving. De wortels van abnormaliteit gaan bijna onmetelijk diep, vijfduizend volledig; en rondhangen in de takken zal helemaal geen verschil maken.

De reden waarom niemand een uitweg kan bedenken uit onze snelle afglijden naar een horror die zelfs onze grootste schrijvers niet konden bedenken, is omdat ze proberen te ontsnappen van een ongemakkelijke dystopie naar een comfortabele. De oplossing voor het probleem dat kinderen gek worden doordat ze thuis vastgebonden zijn aan elektronische apparaten die zijn ontworpen om hen te verslaafd aan een cultuurloze woestenij, is niet om ze terug te sturen naar een instelling die is ontworpen om hen verslaafd te maken aan de bediening van het professionele middenveld. -mensen betaald om beheersing van sub-moron-taken af ​​te dwingen die geen ander nut hebben dan het efficiënter functioneren van een systeem dat mensen behandelt als wegwerppellets. De oplossing voor het probleem dat je geen dokter kunt zien tenzij je een bizarre loterij wint die vijf minuten schermtijd toestaat met een goed gekwalificeerde functionaris van een nieuw evoluerende wereld van biofascisme, is niet terugkeren naar een wereld in welke zeer geïnstitutionaliseerde medicijnautomaten worden betaald om u de capaciteit te ontnemen om voor uzelf te zorgen en u, opgelapt en klaar om door te gaan met produceren, terug te sturen naar een werkhuis waar u onmiddellijk weer ziek wordt. De oplossing voor de gruwelen van een techno-totalitair niet-leven van constante monitoring en bewaking, een nachtmerrieachtige kunstmatige orde van hartverscheurende digitale eenzaamheid, is niet terugkeren naar een zelfsturende technocratische wereld van constante, doelloze, hersenloze expansie, vooruitgang en consumptie en, bijgevolg, constante vernietiging van de natuur, bewustzijn, gezelligheid,

In 2019 leefden we in een volkomen abnormale wereld, een duizendjarige doodscultus die bezit had genomen van de geest van zowat iedereen op planeet aarde. Er was nergens echte vreugde, geen wilde natuur – behalve vakanties voor rijke mensen – en geen echte cultuur – de laatste zucht van collectieve genialiteit was veertig jaar geleden gedoofd. Daarom was en is het zo buitengewoon eenvoudig om de wereld te overtuigen om zichzelf op te sluiten in een wereldwijde online gevangenis. Iedereen zat al in de gevangenis, ze waren al sociaal afstandelijk, en dat waren ze algemaskeerd. Een voorwendsel om deze de facto beperkingen tot werkelijkheid te maken was nauwelijks nodig, en het is ook niet nodig dat degenen die de machine bezitten en beheren zich al te veel zorgen maken over opstand, aangezien gevangenen alleen maar schreeuwen om wat meer tuin, een beetje meer kantine -tijd, en misschien een beroemd persoon om langs te komen en hen te laten zien hoe ze moeten koken.

Niet dat 2019 erger was dan 2020, natuurlijk niet. Het behoeft geen betoog dat ik de wereld die we een jaar geleden hadden de voorkeur gaf boven die van nu. Hoewel ik cultuur lang als dood beschouwde, gaf ik de voorkeur aan een wereld waarin ik vrijelijk door zijn botten kon bladeren. Hoewel ik de gezichten van de mensen om me heen altijd als afschuwelijke maskers heb beschouwd, gaf ik de voorkeur aan een leven zonder muilkorven. Ook al heb ik altijd een hekel gehad aan de wet, ik had liever niet de aggro om er voortdurend en opvallend ongehoorzaam aan te zijn. Hoewel de professionele klassen me existentiële dysenterie bezorgen, was het leven beter als het niet gehoorzamen aan hun moreel-hygiënische eisen niet neerkwam op moord. En hoewel West Reading, waar ik woon, grimmig was, gaf ik er de voorkeur aan dat het zombieleger van achtervolgde scrags op weg naar hun volgende zelfmoordpoging bezig was met pubs, voetbalwedstrijden en multiplexen. Ja, ik heb liever zachte gevangenisbewakers, die gemakkelijker te ontwijken zijn, dan AI-lasers, die automatisch afwijkende meningen wegnemen; en ik woon liever in een gevangeniscel met een raam dan in een cel zonder. Maar het is nog steeds een gevangenis.

Er zal geen uitweg zijn uit de laatste afdaling naar de laatste verschrikkingen van de beschaving terwijl de menselijke geest volledig bepaald blijft door de grenzen van de beschaving; door de verslavingen, angsten en rechtvaardigende mythen die het produceert. We zullen alleen een zinvolle rebellie zien, een die dat ook daadwerkelijk zal gebeurenwerk, wanneer het leven zo ondraaglijk is dat alleen totale opstand zin heeft, wanneer de zwakke ambities die ons aan deze ellendige schaduwshow hebben geketend – leuk baantje, leuk huisje, aardig stukje roem, een paar geldkredieten – worden gezien als de weerzinwekkende soppen zijn ze echt; wanneer de ‘opvoeding’ en ‘plezier’ en ‘gezondheid’ en ‘veiligheid’ van de wereld zich openbaren als de mechanismen van de dood. Dan gebeuren er twee dingen. De meeste mensen zullen helemaal gek worden en hun en ons leven uit elkaar halen, terwijl een paar mensen een kwaliteit in hen zullen ontdekken die lange, lange tijd afwezig is geweest in het menselijk bewustzijn; onbevreesdheid.

Lees ook:  Officiële wanhoop van Trump bij zijn idiote Chris Wallace-interview

We zijn allemaal lafaards, vanaf onze geboorte getraind om bezorgd te zijn over verlies, dood, onzekerheid en verandering; en daarom blijft het systeem winnen. Enkelen van ons weigeren maskers te dragen en weigeren zich op slot te doen, en dat is allemaal goed, maar er verandert niets totdat we weigeren te werken, weigeren in te loggen voor de samenleving en solidariteit, centraal beheerd plezier weigeren, professionele dominantie van de commons, weigeren huur en belasting, weiger eigendom (dat wil zeggen gestolen land en toegeëigende middelen; niet dingen die individuen en gemeenschappen bezitten), weiger grenzen, weiger wegwijzers, weiger advertenties, weiger managers, weiger dokters, weiger regeringen, weiger leraren, weiger priesters , weiger hervorming, weiger democratie, weiger petities en weiger protesten. Weiger het hele beschaafde systeem. Als we weigeren de beschaving te gehoorzamen, dan zal het leven veranderen.

En ik kan de beschaving alleen weigeren als ik weiger datgene wat het heeft gebouwd en dat wat het in stand houdt; het egoïstische, zelf-geïnformeerde zelf. De geïsoleerde mentaal-emotionele automaat die aan het begin van de geschiedenis de controle over het menselijk leven overnam en de afgelopen 300 generaties heeft besteed aan het opbouwen van zijn imago als het volkomen onwerkelijke, volkomen verslavende, volkomen gruwelijke schouwspel waarin we allemaal vastzitten. Totdat het zelf en de wereld zijn beide overwinnen zal alleen maar pijnlijker worden, zoals het leven altijd doet, ongeacht welke zielige compromissen we sluiten, ongeacht hoe we door het meubilair van onze angsten en verslavingen heen schuifelen om ‘gezond’ en ‘veilig’ te blijven terwijl het schip zinkt, wat we ook doen om de ene, enkele, vreselijke waarheid van het leven uit onze gedachten te houden; dat we allemaal sterven.

Deze wereld is gebouwd om de dood uit onze gedachten te duwen. Aan het einde van de wereld, waar we nu bestaan, is de dood zo ver van de ervaring geduwd dat het minder echt lijkt dan een droom; in feite komt het alleen in dromen en verhalen voor. We hebben het geduwd vanuit een zinvol gesprek, we hebben het geduwd uit het dagelijks leven, we hebben het letterlijk geduwd vanuit onze woonplaatsen en we hebben het geduwd vanuit onze bewuste ervaring, die is gebaseerd op een aanbidding van de jeugd, van licht, van het verwerven van macht, roem, geld en bezittingen, van een werelds bestaan ​​dat maar eindeloos zal voortduren. Hoewel we naar begrafenissen gaan, over de dood praten, er soms grappen over maken en films kijken waarin mensen niets anders doen dan sterven, leven we alsof we eeuwig zullen leven. Als we horen dat er iemand is overleden, staan ​​we versteld. Dood!? Wat!? Hoe is dit mogelijk!? Ik bedoel, elk levend wezen op aarde sterft, maar ik had nooit verwacht dat het hem zou overkomen ! voor haar!

Het is deze ontkenning van de dood, en de daarmee gepaard gaande angst voor vuil, ziekte, chaos, verlies, wanorde, stront en bloed die, althans gedeeltelijk, aan de basis liggen van de blinde naleving van de wereld met het ‘nieuwe normaal’. Daarom zijn het de middenklassen geweest die het voortouw hebben genomen om ons allemaal in antiseptische huishoudfolie te wikkelen, omdat ze minder te maken hebben met de dood – met onzekerheid, met verlies, met modder en pijn – dan met degenen die ze beheren; hoewel we nu allemaal middenklasse zijn, althans in het Westen, allemaal geschokt door het vooruitzicht zes maanden minder te leven, een ietwat gerimpelde appel te eten, naar een mens te ruiken of in een wereld te leven waar dingen in verval raken. voor onze ogen. Tot die veranderingen zullen we door onze opgedraaide neuzen rond het nieuwe virtuele gevangenisziekenhuis worden getrokken, totdat we de dood onder ogen zien, zullen we niet leven.

Angst voor de dood is natuurlijk niet het volledige plaatje. De diepe onderdanigheid en pathologische gehechtheid van de gedomesticeerde man aan bijgebrachte overtuigingen vullen de rest aan (hoewel het ook verband houdt met angst voor de leegte) en, nogmaals, verklaart waarom de middenklasse het meest enthousiast was over het plaatsen van hun gezicht onder de naderende krik laarzen. Behalve dat ze in de meest comfortabele cellen van de nieuwe wereldwijde lock-up leven, zijn ze masochisten waar het ertoe doet; op school en op het werk, waardoor ondanks vertoningenvan ongehoorzaamheid stijgen en bloeien ze. Dit is de reden waarom de officiële radicalen van links, die ofwel middenklasse zijn of middenklasse geesten hebben, überhaupt een platform hebben, ondanks veel luidruchtige bezorgdheid over Julian Assange en de Palestijnen en het milieu, ze zijn in wezen en bijna onherroepelijk volgzaam , onderdanig en aardig . Je kunt het podium alleen op je knieën bereiken.

Op weg naar normaliteit

Het goede nieuws is niet alleen dat het mogelijk is om de dood onder ogen te zien en beperkingen te weigeren, het is ook mogelijk om dit vandaag en nu te doen. In feite is het altijd mogelijk geweest. Het is nu niet moeilijker om je angsten en gehechtheden los te laten dan in 2019. Het is vandaag niet moeilijker om de beschaving te weigeren dan in 1979 of 1779. Het is niet moeilijker om vandaag te leven alsof de dag is aangebroken dan het was toen we voor het eerst aan de kettingen van Ur werden geketend. In feite is het in feite gemakkelijker – net zoals het gemakkelijker is om een ​​gewelddadige relatie los te laten waarin zelfs het voorwendsel van liefde is geschrapt. Het kan enige tijd duren voordat genoeg van ons de vrijheid hebben om zich te verenigen om zinvol materiaal te maken verschil met de onwereld, om een ​​paal door zijn gebroken hart te slaan, maar de inhoud van revolutie volgt uit de essentie ervan, en die substantie bevindt zich niet aan het einde van de regenboog of aan de onderkant van de stembus, het is zoals een van de eerste gevangenen van de moderne wereld, Franz Kafka, leerde ons kronkelend aan onze voeten.

Ik heb het niet over zweverig zelfverbetering, mcmindfulness of een vaag abstract ‘oh ja, ik ga sterven, dat weet ik,’ maar in feite geconfronteerd met je eigen sterfelijkheid – altijd sneller dan je denkt – en die van de mensen om je heen, die eigenlijk door het bos van verboden toegangsborden lopen die om ons heen opgroeien en jezelf daadwerkelijk bevrijden, of beginnen te bevrijden van je verslavingen en illusies, elkeeen daarvan wordt nu beantwoord door en gevoed vanuit de wereld, waardoor je eraan gehecht blijft. En ik heb het ook niet over protesten, maar als je mee wilt gaan en een vriendje wilt vinden met genoeg ballen om met enige waardigheid te leven, goed voor je, ik heb het ook niet over petities, die helemaal niets hebben, en ik ook niet praten over stemmen in een aardige manager, iemand die misschien op een paar handige knoppen drukt op het monolithische martelwerktuig waar we allemaal aan vastgebonden zijn. Ik heb het over totale weigering.

Ik heb het over het allemaal opgeven, in ieder geval zo goed mogelijk. Opleiding? Laat maar. Een carrière? Laat maar. Pensioen? Laat maar. Voor wat dan ook op de wereld vertrouwen? Vergeet het maar! Pornografie, superheldenfilms, abstracte kunst, smartphones, videogames, sociale media? Gooi ze opzij. Gewone wraakzucht, schuldgevoelens, wanhoop aftrekken? Laat ze gaan. Bang om alleen te zijn? Bang voor mensen? Bang voor liefde? Bang voor de natuur? Verveeld door grote kunst? Verveeld door stilte? Verveeld door het maken van liefde? Verveeld? Deze wereldse angsten en verlangens moeten worden overwonnen voordat de wereld die ze voedt, kan veranderen. Het is alleen door het individu op te voedenbesef dat we het collectieve woord kunnen verspreiden (in de echte wereld dus, niet op sociale media), of effectief thuisschool kunnen, of lokale valuta kunnen starten, of lokale vaardigheden kunnen delen, of onafhankelijk kunnen werken, of zelfs gewoon met de buren kunnen praten. Alleen door lang verlaten gebieden van de individuele psyche te bezetten, kunnen we het toegeëigende land om ons heen bezetten. Pas als we de manager en de politicus en de politieagent en de huisbaas binnen kunnen gehoorzamen, kunnen we dat ook zonder.

Geef de gevangenis op die je over je lef hebt gebouwd en een uitweg uit de gevangenis die we van de aarde hebben gebouwd, zal openen. Bevrijd je geest en je reet, mijn reet, ieders reet, zal volgen. Sterf nu en vermijd de drukte.

Dit is normaal.

Indignatie redactie

© Indignatie

 

Reacties

Reageer hieronder!
Gast
donderdag 12 december 2024

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://detheorist.nl/

Inloggen

Uit het archief....

What's wrong with the world

Partner

New World Order!

Laatste bezoekers

Laatste bezoekers