Vier piloten zijn overleden en vragen stapelen zich op – luchtvaartmaatschappijen onder druk

Is het nog verantwoord om te vliegen? Krijgen we straks vluchten die alleen toegankelijk zijn voor ongevaccineerde passagiers, in vliegtuigen die alleen mogen worden bestuurd door ongevaccineerde piloten? Vliegen op grote hoogten kan bloedklonteringen veroorzaken en Covid-vaccinaties kunnen ook bloedklonteringen veroorzaken. De trombose-stichting beschrijft de risicofactoren op trombose (bloedklonteringen) bij lange reizen:1

 

Risicofactoren lange reizen
 

• Bij lang stilzitten is uw bloedstroom trager en kan worden belemmerd door het zitten in een bepaalde houding. Dit geeft meer kans op een verhoogde stolbaarheid van het bloed en dus op trombose. Als u lange tijd stil zit (dat kan ook tijdens bijvoorbeeld de studie zijn), kan een trombose ontstaan. Dit kan ook gebeuren bij jonge en sportieve mensen.
 
• Een lange vliegreis, langer dan 5 uur, kan extra risico geven op een trombose, doordat het zuurstofgehalte van de lucht lager is. Dat heeft invloed op de samenstelling van het bloed, en kan ertoe leiden dat het bloed sneller stolt. Zeker in combinatie met langdurig zitten in een vliegtuigstoel neemt het risico op een trombose dan toe. Het risico op trombose door vliegen is ongeveer 3 keer groter dan op de grond. Dit is gelukkig nog steeds een klein risico: trombose treft normaal gesproken per jaar 2 op de 1000 mensen. – Trombose stichting1

Een klein risico is groot geworden?

 

Op 28-03-21 bericht de Volkskrant: ‘Advies aan piloten: na coronavaccin twee tot drie etmalen niet vliegen’
“Vliegtuigbemanningen krijgen het advies om zeker twee etmalen niet te vliegen nadat ze het coronavaccin hebben gekregen. Dit om te voorkomen dat ze op 8 kilometer hoogte last krijgen van bijwerkingen, aldus het Europese agentschap voor luchtvaartveiligheid (EASA).” – Volkskrant2

“Zeker twee etmalen”…. en dan is de kans op bijwerkingen “zeker” voorbij? Is dit voldoende onderzocht?

 

 

British Airways heeft op 17-06-21 bekend gemaakt dat er vier piloten binnen één week zijn overleden.3Piloten worden streng gecontroleerd op hun lichamelijk conditie. Ze waren gezond en onder de 50 jaar. British Airways ontkent dat er verband zou zijn met recente Covid-19 vaccinaties.

Afscheid

 
Van de piloten is op gepaste wijze afscheid genomen, maar er leven nog vragen – bijvoorbeeld:

Hoe lang zat er tussen de vaccinatie en hun overlijden? Zijn er ook recentelijk gevaccineerde passagiers overleden tijdens vluchten of kort daarna? Wordt dit onderzocht?

 
Persbureau Reuters ontkent dat het overlijden van de piloten ook maar iets te maken heeft met vaccinatie.

Wil men ervoor zorgen dat er geen paniek ontstaat? Hoe groot is de kans dat er plotseling vier gezonde piloten kort na elkaar overlijden? Wat is een toelaatbaar risico?
 
British Airways zou overleg hebben gehad met de Engelse overheid. 85% van de piloten bij British Airways zou zijn gevaccineerd.

Wat zouden de economische gevolgen zijn voor het bedrijf als 85% van de piloten nog maar gedeeltelijk of helemaal niet meer kunnen vliegen? Zou dat een reden kunnen zijn om niet te veel aandacht te willen besteden aan de link tussen het vaccin en het overlijden? En valt het risico op sterfte in de lucht bij 85% van de piloten nog wel onder te brengen in een verzekering?

 
Kunnen we nog vliegen in de toekomst? Is het nog betaalbaar en is het nog veilig?

Persbureau Reuters

 
Factcheckers van persbureau Reuters ontkennen dat British Airways overleg heeft gehad met de Britse overheid.3 Carine Knapen is een Belgische jurist. Zij heeft de factcheckers gefactchecked en er een artikel over geschreven waaruit de volgende tekst afkomstig is:4

 

Uitgangspunt: vier ATPL piloten (30-40 jaar) van British Airways zijn kort na vaccinatie plots overleden. Er circuleerden op Twitter berichten van een man die bevriend is met een piloot van BA die hem toevertrouwd zou hebben dat sinds het overlijden van deze piloten “things are getting pretty crazy” omdat 80-85% van de piloten gevaccineerd is en de vliegtuigmaatschappij in crisisberaad zou zijn met de Britse regering over de vraag of Britse piloten nog mogen vliegen.

 
Reuters heeft dit gefactchecked en is tot de volgende conclusie gekomen:

 
“British Airways is not in “crisis talks” with the British government about vaccinated pilots. Four pilots have recently died – and British Airways says none of these is linked to vaccines.”

 
Hoe is zij tot die conclusie gekomen?
 

Zij heeft naar eigen zeggen British Airways gecontacteerd. Een niet nader bij naam genoemde medewerker heeft GEZEGD dat er geen crisisberaad is met de Britse regering, dat er wel degelijk 4 piloten overleden zijn maar hun overlijden niet te wijten is aan het vaccin.
 
Dr. Branch, Directeur risk management van de UK Medicines & Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) (dus het agentschap dat vaccins goedkeurt) heeft in een verklaring gesteld dat er met hun organisatie geen crisisberaad wordt gevoerd. (neen, natuurlijk niet, de stelling is dat er crisisberaad wordt gevoerd met de Britse regering), dat zij geen weet hebben van overlijdens van piloten na vaccinatie (ah neen? die zijn er anders wel) en er geen discussies gevoerd worden met BA of andere vliegtuigmaatschappijen inzake vliegbeperkingen (maarja, dat behoort ook niet tot haar bevoegdheid)

 
“Our advice remains that the benefits of the vaccine outweigh the risks in the majority of people. It is still vitally important that people come forward for their vaccination and for their second dose when invited to do so.”

 
Voilà. Dat is het “bewijs” dat het bericht vals is.
Twitter en andere social media hebben meteen de berichten verwijderd wegens in strijd met hun community richtlijnen.
Zo doen ze dat.

De feiten die Factcheckers niet checken

Wat had Reuters moeten doen bij een goede factcheck? Ook dat heeft Carine Knapen uitgezocht:

 
Wat Reuters hadden moeten doen maar niet gedaan heeft:

1. De identiteit van de overleden piloten is gekend. British Airways heeft bevestigd dat deze piloten kort voor hun plots overlijden gevaccineerd werden. Heeft Reuters de nabestaanden van de piloten gecontacteerd om hun versie van het verhaal te kennen? Neen.
 
2. Heeft Reuters aan British Airways gevraagd wat dan wel de doodsoorzaak is van de piloten (als het niet door het vaccin is) en hoe het komt dat er plots kort na mekaar 4 piloten overleden zijn? Neen.
 
3. De identiteit van de persoon die de Tweet de wereld in gestuurd heeft is gekend. Heeft Reuters deze persoon gecontacteerd om het verhaal uit eigen mond te horen en de gegevens te bekomen van de piloot waarmee hij bevriend is om informatie in te winnen? Neen.
 
4. Heeft Reuters andere piloten gecontacteerd om te polsen hoe zij de zaken zien en wat zij intern opgevangen hebben? Neen.
 
5. Heeft Reuters leden van de verschillende partijen van de House of Lords gecontacteerd om na te gaan wat er over dit topic al dan niet gezegd is geworden in de Kamer? Neen.
 
6. Heeft Reuters enige onafhankelijke organisatie gecontacteerd (die geen banden heeft met de farmaceutische industrie) om na te gaan wat het risico van bloedklonters is bij gevaccineerde ATPL piloten die grote hoeveelheden passagiers vervoeren via de lucht? Neen.
 
7. Heeft Reuters uitgezocht hoeveel piloten er jaarlijks overlijden aan één of andere aandoening en de vergelijking gemaakt met het aantal overlijdens van piloten sedert de aanvang van de vaccinatie? Neen. Reuters heeft helemaal niets uitgezocht en niets bewezen.
Waarom is Reuters niet dieper ingegaan op de materie?
 

Omdat het natuurlijk zeer delicaat is. Als zou vast komen te staan dat piloten na de vaccinatie wel degelijk overlijden door een bloedklonter of hartfalen, dan staat de wereld op zijn kop en is het afgelopen met de vaccinaties.4

En nu?

 
Het is duidelijk dat de gebruikelijke strategie van censuur en ontkenning dit keer niet gaat werken. Niet alleen de piloten van British Airways, maar ook van andere luchtvaartmaatschappijen worden onder druk gezet of verplicht zich te laten vaccineren. En dit incident – en andere incidenten die zich inmiddels hebben voorgedaan – zouden heel goed moeten worden onderzocht om desastreuze vliegtuigongelukken te voorkomen.

In America kregen piloten tot 2000 dollar extra salaris al naar gelang zij zich sneller lieten vaccineren. Maar nu blijkt dat ook in USA er al gesprekken gaande zijn over de consequenties van de bloedklonters op grote hoogten…

Stew Peters interviewt dr. Jane Ruby die documenten boven water heeft gekregen waar we ons grote zorgen over zouden moeten maken.
 

 
Moeten we er rekening mee houden dat in de nabije toekomst een vliegtuig uit de lucht gaat vallen?

 
Bronnen:
 

1. https://www.trombosestichting.nl/trombose/oorzaken/lange-reizen/
2. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/advies-aan-piloten-na-coronavaccin-twee-tot-drie-etmalen-niet-vliegen~b8ae3b30/
3. https://www.reuters.com/article/factcheck-coronavirus-aviation-idUSL2N2NZ1ZO
4. https://www.carineknapen.info/post/reuters-factchecked-ook-en-hoe
5. https://rumble.com/viuu1l-breaking-leaked-airline-documents-reveal-horrific-details-about-vaccinated-.html

 

Over de auteurs:

Joris Baas is vader van twee gedeeltelijk gevaccineerde kinderen en actief in het verzamelen en verspreiden van informatie rondom vaccineren.

Door Frankema is moeder van twee ongevaccineerde kinderen, schrijfster van het boek: ‘Vaccinvrij – ouders, artsen en wetenschappers over vaccins en vaccinvrij opgroeien’, en initiatiefneemster van de stichting Vaccinvrij.

 

Joris Baas & Door Frankema

© stichtingvaccinvrij.nl

 

Reacties

Reageer hieronder!
Gast
donderdag 12 december 2024

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://detheorist.nl/

Inloggen

Uit het archief....

What's wrong with the world

Partner

New World Order!

Laatste bezoekers

Laatste bezoekers