Dankzij de meldplicht datalekken (onderdeel van de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming) weten we dat de wereld uitpuilt van slordige en slome organisaties die niet in staat zijn de data van hun gebruikers te beschermen. Dat is iets om in het achterhoofd te houden als straks het registratieseizoen weer begint en cafés en bioscopen naar je naam en telefoonnummer gaan vragen.
Ondanks alle missers van databewaarders, het eerste datalek ben je zelf. Verstrek daarom niet meer persoonlijke gegevens dan nodig. Ook al vraagt het inschrijfformulier daarom en al vult de browser dat formulier zo compleet mogelijk in.
Ik laat geen 06-nummer, adres of geboortedatum achter als dat niet hoeft. Liefst maak ik helemaal geen accounts aan. Ook deins ik er niet voor terug mijn naam verkeerd te spellen. Regelmatig vergeet ik daarom mijn huisnummer of vergis me in mijn verjaardag. Het idee: een dataset vol fouten maakt het voor criminelen lastiger om identiteitsfraude te plegen.
Liegen over je echte mailadres is sowieso een aanrader. Veel mensen gebruiken aparte mailaccounts voor commerciële diensten, om het kaf van het koren te scheiden. Maar je kunt ook kiezen voor geanonimiseerde wegwerpadressen van GuerillaMail of e4ward.com.
Als webdiensten je laten inloggen via Apple, kun je zo je mailadres verbergen. Gmail-gebruikers hebben de optie een extra woord toe te voegen aan hun mailadres, gescheiden met een plusteken. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. wordt dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je voorkomt niet dat data lekken, maar je ziet aan je spamberichten wel via welk bedrijf je mailadres op straat belandde.
Kunnen bewuste formulierfoutjes dan wel door de beugel? Ik leg mijn dilemma voor aan Arnoud Engelfriet, de algemeen directeur van ICTrecht. Zijn blog is al jarenlang het juridisch geweten van online Nederland.
„Een leugentje om bestwil is prima”, zegt Engelfriet: „De AVG eist sowieso dat bedrijven niet meer vragen dan strikt noodzakelijk. Vanuit dat perspectief help je ze alleen maar de wet na te komen als je niet-noodzakelijke informatie alvast anonimiseert.”
Dat is een mooie gedachte. Bescherm bedrijven en instellingen tegen hun eigen zwakheden door zo weinig mogelijk van jezelf bloot te geven. Want je digitale identiteit is zo kostbaar als je maagdelijkheid. Ook die kun je maar één keer verliezen.
Alles bij de bron; NRC
© www.privacynieuws.nl
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://detheorist.nl/