Problemen met E10-benzine pieken door lockdown. Dit is de reden

De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.

Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.

“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.

Tank ‘opschudden’

Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.

Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.

Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.

2 procent

Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.

Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.

[AutoWeek]

Vind je deze informatie belangrijk? Denk er dan aan het op je social media te delen

© Copyright (c) NineForNews.nl

NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Robin de Boer

© www.ninefornews.nl

 

Reacties

Reageer hieronder!
Gast
zondag 25 oktober 2020

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://detheorist.nl/

Nieuwsbox

Jouw account

Nieuwste leden

Protest agenda

Laatste reacties....

Willekeurige partner