Vorige Amerikaanse minister van Defensie noemt F-35 ‘een stuk schroot’

Een ontwerp voor de F-36 Kingsnake. Maar waarom weer wachten op een nieuw toestel, als de bewezen en alom uitstekend gevonden Dassault Rafale zo uit de doos’ aan te schaffen is?

Deel luchtmachttop VS ziet geen gat meer in ‘bodemloze put’ F-35 Lightning II, en zet nu mogelijk in op F-36 Kingsnake

Mocht het inderdaad tot een oorlog met Rusland komen (God verhoede het, en dat bedoelen we heel serieus en met het grootste respect) dan zullen Nederland en andere NAVO landen vermoedelijk weinig aan de F-35 hebben. De vorige (tijdelijke) Amerikaanse minister van Defensie, Christopher Miller, noemde het toestel op 14 januari van dit jaar namelijk een ‘stuk schroot’ (lett. ‘piece of s***). Op 5 maart verklaarde hij tegenover het parlementaire comité Gewapende Diensten dat het JSF/F-35 programma een ‘bodemloze put’ is, en het toestel vanwege zijn bijna 900 gebreken ‘niet meer te redden’ is. In de luchtmachttop gaan dan ook steeds meer stemmen op voor de F-36 ‘Kingsnake’, een soort geüpgrade en omgebouwde F-16 met deltavleugel en twee staarten.

Kan onze overheid alleen nog maar foute en schadelijke besluiten nemen, op wat voor terrein dan ook? Daar lijkt het in ieder geval wel op, en is historisch altijd een signaal dat het einde van een beschaving nadert.

Er zit hoe dan ook weer een miljardenstrop aan te komen, want de F-35, de ‘stealth fighter’ die met veel tamtam werd binnengehaald, blijkt niet bepaald zijn beloften te vervullen. Integendeel, er zijn nog steeds 873 problemen mee, slechts 34 minder dan in 2018. Meest beschamende voorbeeld is dat een F-35 in de VS bij een recente test met een snelvuurkanon niet het doelwit, maar zichzelf raakte. De piloot kon nog landen, maar het toestel liep voor miljoenen schade op.

Alleen op papier een supertoestel, in praktijk een vliegend wrak

De F-35 zou de F-16 en A-10 moeten gaan vervangen. Het programma kost de VS $ 428 miljard, bijna dubbel zoveel als begroot. Inclusief de voorziene operationele- en onderhoudskosten (ongeveer drie keer zo hoog als van de F-16) gaat de F-35 nu al $ 1,27 biljoen kosten. Nederland wil 46 toestellen aanschaffen, en heeft er inmiddels 5 in gebruik. Daar moeten er dit jaar nog 8 bijkomen, en in 2024 de laatste 6. Kosten voor ons land: ruim € 6 miljard, waarmee het toestel het duurste nationale defensieproject ooit is.

Dat moet dan wel een supertoestel zijn, maar dat is de F-35 alleen op papier. Op hete dagen levert de motor onvoldoende stuwkracht, na sommige manoeuvres verliezen piloten de controle over het toestel, boven een aanvalshoek van slechts 20 graden kan dat eveneens gebeuren, bij supersonische snelheden ontstaan er barsten in de stealth coating, de druk in de cockpit fluctueert wat bij de piloten soms extreem veel pijn veroorzaakt, en bij de landing kan er een band springen waardoor het hele toestel verloren dreigt te gaan.(2)

In 2020 bleek bijvoorbeeld ook dat het vliegende wrak niet tegen onweer kan. Verder trillen er bouten los en bladdert bij 15% van de vliegtuigen een deel van de coating af. Misschien kan het ministerie van Defensie het Kremlin vriendelijk vragen om ons alleen bij mooi weer aan te vallen? (Er is een veel betere oplossing: gewoon stoppen met de jarenlange oorlogshitserij tegen Rusland, en weer een pad van vrede en samenwerking inslaan. Dan komt die aanval er sowieso nooit.)

Geen werkpaard, maar ‘een sportwagen voor op zondag’

In 2016 constateerde de voorzitter van het Amerikaanse parlementaire comité Gewapende Diensten – de infame, inmiddels overleden John McCain – dat het JSF/F-35 programma ‘gezien de kosten, de leveringen en de prestaties zowel een nationaal schandaal als een tragedie is.’ Stafchef luchtmacht generaal Charles Brown heeft aangegeven dat de F-35 niet meer als werkpaard, maar als ‘high end sportwagen’ zal worden ingezet. ‘Je gaat ook niet met een Ferrari naar je werk, maar alleen op zondag.’

Met andere woorden: dit toestel is totaal ongeschikt om dagelijks je luchtruim mee te bewaken, en kan enkel worden ingezet bij specifieke operaties. (En dan maar hopen dat de zon dan schijnt…)

De miljarden die Nederland aan de F-35 uitgeeft zijn dus weggegooid geld, precies waar critici van meet af aan voor waarschuwden. Amerika heeft overigens wel degelijk vliegtuigen die zich hebben bewezen en die constant worden verbeterd, zoals de F-15 en de F-18, waar nog steeds nieuwe versies van worden ontwikkeld en gebouwd. Duitsland heeft bijvoorbeeld voor de F-18 gekozen, en niet voor de F-35.

F-36 Kingsnake

De laatste tijd gaan er in de top van de Amerikaanse luchtmacht ook stemmen op voor de F-36 Kingsnake, een soort geüpgrade en omgebouwde F-16 die is voorzien van een deltavleugel met twee staarten. Nee, de F-36 heeft geen stealth, maar nut en noodzaak van deze uiterst kostbare – en overduidelijk (te) complexe – technologie voor bemande gevechtsvliegtuigen wordt steeds meer betwijfeld nu er overal ter wereld veel goedkopere onbemande stealth drones worden geproduceerd. Ook zouden de nieuwste Russische en Chinese radarsystemen de F-35 gewoon kunnen opsporen.

‘Redt Rusland ons van F-35 door ze allemaal uit de lucht te schieten?’

‘Mogelijk redt Rusland de belastingbetaler van het F-35 programma door ze allemaal uit de lucht te schieten als de NAVO zich bemoeit met het conflict met Oekraïne,’ spot de Amerikaanse conservatieve radio presentator Hal Turner. ‘Het tijdens gevechten opblazen van deze vliegtuigen zou een tragisch verlies voor piloten zijn, maar als dan duidelijk wordt dat dit $ 1,7 biljoen kostende programma een totale mislukking is, kan dat precies zijn wat het Pentagon nodig heeft om de politiek te dwingen definitief een einde te maken aan deze ‘bodemloze put’.’ (1)

Einde levensduur F-16; waarom niet de Franse Rafale?

Met de oude F-16’s gaat het overigens ook niet lang goed meer. Zo moesten begin maart alle Belgische F-16’s aan de grond worden gehouden wegens motorproblemen. Vervanging is dus noodzakelijk. Als stealth als vereiste wordt losgelaten, zijn er meer dan genoeg opties.

Naast de F-15, F-18, een nieuwer type F-16 of een eventuele F-36 is er ook nog de eveneens bewezen Franse Dassault Rafale, waarvan de nieuwste versie (F3) onlangs door Griekenland en India werd aangekocht. De Rafale wordt alom als een uitstekend toestel beschouwd met betere vliegeigenschappen dan de F-35, en zou bovendien ook de afhankelijkheid van de VS verminderen.

 

Xander


(1) Hal Turner
(2) Zero Hedge

*Indien u wilt reageren op het forum: lees eerst de siteregels.
*Geloofsdiscussies naar het Geloofsforum. Nodig uw gesprekspartner uit om op het Geloofsforum  verder te praten.

Xander

© Xandernieuws

 

Reacties

Reageer hieronder!
Gast
donderdag 20 januari 2022

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://detheorist.nl/

Inloggen

What's wrong with the world

Partner

Laatste bezoekers

Laatste bezoekers