Zwitserse retailgigant haalt ‘Moor head’-chocolaatjes uit de schappen nadat racisme-controverse online weer oplaait

Migros, de grootste supermarktketen en werkgever van Zwitserland, is verwikkeld geraakt in een online racisme-debat na het verwijderen van de geliefde, zo controversiële, ‘Mohrenkopf’ (Moor’s Head) snoepjes uit zijn winkels.

Bij veel Migros-vestigingen stonden donderdag om de hoek wachtrijen na de aankondiging dat het de populaire zoetwaren, geproduceerd door de Zwitserse firma Dubler, niet langer in voorraad zou hebben.

 Zwitserse retailgigant haalt 'Moor head'-chocolaatjes uit de ...

Het online debat woedt al jaren over de chocoladetraktaties, maar kwam onlangs tot een hoogtepunt te midden van de huidige wereldwijde golf van antiracisme in de nasleep van de dood van George Floyd in de politie van Minneapolis. De controverse werd blijkbaar online nieuw leven ingeblazen door een anoniem Twitter-account dat meerdere discussies opriep over de oorsprong van de naam van het snoepje, de verantwoordelijkheid van het bedrijf om zijn klanten niet te beledigen en of het hele probleem alleen maar politieke correctheid was die gek was geworden.

“Beste Migros, ik vraag je dit product direct uit je assortiment te verwijderen !? Deze uitdrukking is extreem racistisch en komt niet overeen met politieke correctheid ‘, schreef het anonieme account @MereSirrTeh deze week in een nu verwijderde tweet aan het bedrijf . 

Na een grote online terugslag is ook het account achter de tweet verwijderd. 

Lees ook:  Diversiteitsprijs van NOS toont discriminatie of niet?

Journalist Christian Beck reageerde door te zeggen dat hij nooit een man met een donkere huid als een ‘Mohrenkopf’ had gezien en adviseerde dat de beste vorm van protest zou zijn om de zoete lekkernijen niet te kopen. 

Anderen vroegen of alles nu racistisch was en noemden de hele aflevering ‘ absolute onzin’ . Sommigen wezen er zelfs op dat, ondanks de morele implicaties van het benoemen van een snoepje na een verouderde racistische smet, de hele tweetstorm gratis reclame was voor de banketbakker Dubler.

Het bedrijf zelf suggereerde dat de beslissing werd aangespoord door langdurige discussie en niet door de enkele tweet. “De discussie van de afgelopen dagen heeft aangetoond dat onze klanten de productnaam steeds meer provocerend vinden”, zegt Gabriela Ursprung, hoofd Corporate Communications and Culture Percentage bij Migros.

“Tegen deze achtergrond werd de situatie opnieuw beoordeeld en werd besloten het snoep niet meer aan te bieden, ook al had het artikel een grote schare fans.”

Ondertussen overwegen retailers Spar en Volg het product terug te trekken en Manor heeft het al uit hun schappen gehaald. De resterende Migros-voorraad wordt gratis aan de medewerkers verstrekt. 

Er is herhaaldelijk geëist dat de directeur van Dubler, Robert Dubler, het product hernoemt naar het minder raciaal opruiende ‘Schokokopf’ (Chocolate Head), maar hij antwoordde door te zeggen dat “chocoladeproducten niet racistisch zijn, mensen wel.”

OPMERKING VAN DE REDACTIE: Indignatie.nl is van mening dat het helpen van lezers om op de hoogte te blijven van de gevolgen van de coronaviruscrisis een vorm van openbare dienstverlening is. Om die reden is dit artikel en al onze coronavirus-dekking gratis. Als u ons wil helpen met eenkleine donatie voor onze schrijvers en medewerkers te ondersteunen, en gezond te blijven.

Lees ook:  Waarom Amerikanen bang zijn om racistisch genoemd te worden?

Comments

comments

Indignatie redactie

© Indignatie

 

Reacties

Reageer hieronder!
Gast
vrijdag 10 juli 2020

Jouw account

Nieuwste leden

Protest agenda

Laatste reacties....

De werkelijke reden dat covid-19 niet meer weg zal gaan
09 juli 2020
zet je video's niet meer op youtube maar op bitchute.com of brighteon....
Migranten niet welkom in Bosnië! Dieren en burgers zijn niet langer veilig
01 juli 2020
Ik ben Katherine Johnson, uit Nederland, een moeder van 2 kinderen, ma...
Willekeurige partner