De Theorist - No shit, Sharelog!

 

Het beste middel tegen verkoudheid is niet wat je denkt

We bevinden ons in de winterperiode en die gaat traditioneel gepaard met een aantal kwaaltjes of kwalen. Een verkoudheid heb je snel te pakken en een besmetting is sneller dan verwacht doorgegeven.

Professor geneeskunde David Agus van de Universiteit van Zuid-Californië, auteur van het boek ‘The end of Illness’, waarschuwt dat we voorzichtig moeten omspringen met deze ogenschijnlijk ongevaarlijke kwaaltjes. Op langere termijn kunnen ze namelijk zwaardere aandoeningen veroorzaken. Voorzichtigheid is daarom geboden.
Mensen die goed slapen worden na blootstelling aan een verkoudheidsvirus drie tot zes keer minder vaak verkouden dan mensen met slaapproblemen. Dat ontdekten wetenschappers van de Carnegie Mellon University. Met een experiment hebben ze bewezen hoe belangrijk slaap is voor het functioneren van het immuunsysteem.

Als er een virus in je lichaam zit, kan je immuunsysteem beter terugvechten als je goed slaapt. Onderzoekers van de Universiteit van Lübeck hebben geconstateerd dat slaap cruciaal is voor de werking van het immuunsysteem.

Goed slapen kan er ook voor zorgen dat je niet ziek wordt als je in contact komt met een virus. Sheldon Cohen van de Carnegie Mellon University diende 153 mannen en vrouwen tussen de 21 en 55 jaar met neusdruppels het verkoudheidsvirus toe.

Van tevoren had Cohen de proefpersonen geïnterviewd over de tijd in bed en slaapefficiëntie (de werkelijke tijd in bed zonder wakker te liggen). Mensen die acht uur of langer sliepen, hadden drie keer minder kans om verkouden te worden dan mensen die minder dan zeven uur per nacht sliepen.

Als de deelnemers slecht sliepen of veelvuldig wakker werden, hadden ze bijna zes keer zoveel kans om verkouden te worden. “Deze studie gaat niet alleen over verkoudheid,” zei arts David Katz van de Yale-universiteit. “Het is een alarmsignaal voor iedereen die zichzelf van slaap berooft, want slaap houdt je immuunsysteem tip top in orde.”

Bron: ninefornews.nl

We use our own or third party cookies to improve your web browsing experience. If you continue to browse we consider that you accept their use.  Accept  More information